Smukke Baltikum rundt på 8 dage
På utallige opfordringer har vi igen taget denne attraktive rundrejse med i vores program.
En rundrejse fyldt med kulturelle oplevelser, en rejse som giver et fantastisk indtryk af livet i de baltiske lande. |
Disse ofte oversete rejsemål har oplevet en udvikling på 20 år, som tog 100 år i Danmark. Baltikum er under konstant udvikling og oplever stadig store omvæltninger.
|
Her er alle tiders mulighed for at opleve noget helt anderledes og særpræget. Et besøg til de tre baltiske hovedstæder Vilnius, Riga og Tallinn. En flot tur der efterlader dig med indtryk for livet!
|
Vertical Divider
|
Vertical Divider
|
Vertical Divider
|
|
PROGRAM
DAG 1 VILNIUS
CHECK-IN, VELKOMSTMØDE OG FÆLLES MIDDAGAnkomst til Vilnius, transport til Hotel Radisson Blu Lietuva**** eller tilsvarende, check-in, velkomstmøde.
Til aften er der mulighed for at deltage i fællesmiddagen på den smukke mølle Belmontas. |
DAG 2 VILNIUS > KLAIPEDA
BYRUNDTUR OG BESØG I SMUKKE TRAKAIVilnius er kendt for sine mere end 1.200 middelalder bygninger og 48 kirker. Byrundturen inkluderer en smuk tur igennem den gamle by - i ser bl.a. Vilnius' Katedral, Gediminas Tårnet, Skt. Peter og Skt. Pouls kirke, Skt. Annæ Kirke, det gamle universitet m.m.
Efter byrundturen forsætter vi til Trakai, den tidligere middelalder hovedstad i Litauen. I Trakai besøger vi slottet der er smukt belligende på en ø i den store sø Galve. Derefter kører vi til Klaipeda, hvor vi ankommer sidst på eftermiddagen. Check-in på Hotel National**** eller tilsvarende. |
DAG 3 KLAIPEDA
UDFLUGT TIL DET KURISKE NÆSDagen er reserveret til en heldags udflugt til Nida og det Kuriske næs. En kilometer bred og 100 km lang tange mellem Østersøen og den Kuriske indsø.
Vi skal idag opleve små fiskebyer, fyrreskov og endeløse sandklitter. Vores første stop er Heksehøjen i Juodkrante. Vi fortsætter til Nida hvor vi skal besøge de høje sandklitter, Thomas Mann's sommerhus. Vi går en tur i Nida og stifter bekendtskab med den idylliske ferieby. Efterfølgende kører vi retur til Klaipeda. Om aftenen er det muligt at deltage i en lækker middag på Restaurant 19th Century. |
DAG 4 KLAIPEDA > RIGA
BYRUNDTUR, GÅTUR I SAMOGITIA NATIONALPARK OG BESØG KORSHØJENKlaipeda blev første gange en del af Litauen i 1923. Førhen var Klaipeda en del af Tyskland og hed Memel. På en kort byrundtur skal vi se den gamle by med dens små brostens belagte gader og de gamle guilde huse, vi skal også besøge Teater Pladsen og Aennchen von Tahrau fontænen. Vi fortsætter til Samogitia nationalpark hvor vi skal gå en tur omkring den smukke sø Plateliai. Efter gåturen kører vi til Siauliai og ser Korshøjen, et af de mest hellige steder i det katolske Litauen. Vi fortsætter nord på ind i Letland og kommer til Riga sidst på eftermiddagen. Check-in på Hotel Radisson Blu Latvija**** eller lignende.
|
DAG 5 RIGA
BYRUNDTUR OG UDFLUGT TIL JURMALARiga som blev grundlagt i 1201 af den tyske biskop Albert, er den største af de tre Baltiske stater og byder på en bred vifte af arkitektoniske stilarter. Under byrundturen i den gamle by skal vi se Rigas slot, Katedralen, St. Peter's kirke, den Svenske port, De tre brødre, Lille gilde og Store gilde og Friheds monumentet. Der er om eftermiddagen mulighed for at deltage i en tur til Jurmala, den smukke badeby med de flotte træhuse og imponerende strande.
Om aftenen kan der tilvælges en middag i lækre omgivelser på Restaurant Forest. |
DAG 6 RIGA > TALLINN
BESØG I PÄRNUTuren fortsætter langs vandet til Estlands sommer hovedstad Pärnu. Vi holder et kort stop i badebyen og går en turs langs vandet. Resten af dagen kører vi igennem det smukke Estiske landskab og hen ad aften ankommer vi til Tallinn.
Check-in på Hotel Radisson Blu Olümpia**** eller lignende. |
DAG 7 TALLINN
BYRUNDTUR, UDFLUGT TIL KADRIORG PARKEN OG KUMU MUSEETTallinn er en charmerende blanding af middelalder ro og det moderne pulserende liv. Der er travlt i den gamle middelalder by om sommeren. Byen byder på små souvenir butikker, gallerier, udendørs caféer og restauranter. På byrundturen skal vi se Tompea Borgen, Domkirken, Alexander Nevski Katedralen og middelalder torvet som danner centrum for den gamle by. Om eftermiddagen er der arrangeret en spændende udflugt til Kadriorg Parken med besøg på KUMU museet. Aftenen byder på middag på middelalder restauranten Olde Hansa (tilkøb).
|
DAG 8 TALLINN
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Oplysninger om rejsen
ALMINDELIGE BETINGELSER
Rejsen er underlagt BonTour's almindelige betingelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
FEEL SAFE - TRYGHED PÅ REJSEN
Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som BonTour rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med Coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om.
Vores tiltag omfatter bl.a.:
- Alle rejseledere er instrueret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
- Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
- Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte
Læs om Feel Safe - Tryghed på rejsen her
REJSENS KRAV TIL FYSISK FORMÅEN
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.
REJSEFORSIKRING
BonTour anbefaler at alle rejsende tegner en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.
GOUDA REJSEFORSIKRING
BonTour kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos BonTour og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
BONTOUR'S REJSELEDERE OG GUIDER
På BonTour's grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På BonTour's individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af BonTour.
TILLÆG FOR ENKELTVÆRELSE OG -KAHYT
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
PAS
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.
REJSER MED MINDREÅRIGE
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (f.eks. børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
PLACERING I FLYET
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet. Det er på de fleste rejser muligt at bestille en bestemt plads på flyet. Kontakt BonTour's rejsekonsulenter på 7023 1570.
PLACERING I BUSSEN
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
FORPLEJNING OM BORD
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
SPECIALKOST
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
FORBEHOLD / ÆNDRINGER
Der tages forbehold for ændringer i programmet. BonTour og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
For koncertrejser: Måtte koncerten blive aflyst, vil turen blive gennemført ifølge det øvrige program, og koncertbilletten refunderes, ligesom der vil forsøges tilbudt et alternativt arrangement på koncertaftenen.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Rejsen er underlagt BonTour's almindelige betingelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
FEEL SAFE - TRYGHED PÅ REJSEN
Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som BonTour rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med Coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om.
Vores tiltag omfatter bl.a.:
- Alle rejseledere er instrueret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
- Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
- Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte
Læs om Feel Safe - Tryghed på rejsen her
REJSENS KRAV TIL FYSISK FORMÅEN
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.
REJSEFORSIKRING
BonTour anbefaler at alle rejsende tegner en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.
GOUDA REJSEFORSIKRING
BonTour kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos BonTour og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
BONTOUR'S REJSELEDERE OG GUIDER
På BonTour's grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På BonTour's individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af BonTour.
TILLÆG FOR ENKELTVÆRELSE OG -KAHYT
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
PAS
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.
REJSER MED MINDREÅRIGE
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (f.eks. børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
PLACERING I FLYET
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet. Det er på de fleste rejser muligt at bestille en bestemt plads på flyet. Kontakt BonTour's rejsekonsulenter på 7023 1570.
PLACERING I BUSSEN
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
FORPLEJNING OM BORD
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
SPECIALKOST
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
FORBEHOLD / ÆNDRINGER
Der tages forbehold for ændringer i programmet. BonTour og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
For koncertrejser: Måtte koncerten blive aflyst, vil turen blive gennemført ifølge det øvrige program, og koncertbilletten refunderes, ligesom der vil forsøges tilbudt et alternativt arrangement på koncertaftenen.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.